Pitch för online casino

casino-apple1Är du entreprenör och vill ge dig in i den webbaserade marknaden, kanske söker du en investerare? För att lägga fram din sak behöver du en väl genomarbetad pitch.

Anta här att du vill starta ett casino online. Vad ska din pitch handla om? Låt oss titta på några förutsättningar:

  • De flesta onlinecasinon bygger på ett fåtal leverantörer/plattformar av spel. Låt oss anta att även du planerat ett partnerskap med någon av de stora. Det innebär att kända och populära spel kommer att finnas hos dig, liksom hos många av dina konkurrenter.
  •  Låt oss också anta att du liksom de flesta andra ger dina spelare ungefär samma  vinstchanser, det vill säga – liknande lönsamhet för dig som för de andra.
  • På marknaden finns redan många nätcasinon och många marknadsför sig redan aggressivt i olika media.

Vad gör din idé unik?

Som vi nu har klart för oss är själva idén om ett online casino i sig inte något som du kan bygga din pitch på. Vad gör dig unik? Det kanske investeraren vill lyssna på! Kanske har du en idé om ett helt nytt grepp att knyta kunder just till dig? Du kanske har kommit på ett helt nytt gränssnitt mot kunderna eller har en spännande idé hur du ska locka en helt ny kategori av kunder? Ett bra sätt att locka nya kunder till casinot är genom att erbjuda free spins för nya spelare. Free spins utan omsättningskrav kan ni läsa mer om här.

Det som ska “bevisas” är alltså hur du lockar över kunder från andra nätcasinon eller hittar nya utifrån din unika idé. Vilken volym intäkter som kommer att genereras måste också göras troligt. Din argumentation för detta måste också visa på din insikt i marknaden och hur du ska gå tillväga, till exempel:

  •  En översikt över marknaden; volymer, aktörer etcetera.
  •  Vilka är egentligen konkurrenterna, deras styrkor och svagheter?
  •  Hur ser din affärsmodell ut?
  •  Hur ska du ta din idé till marknaden? Vad har du för organisation och människor bakom?
  •  Visa budget och hur intäkterna skapas.

I det här fallet är det nog bra att själv peka på risker i projektet och sedan bemöta dem.

Kom också ihåg att under tiden som du drar din pitch ska du också kunna skapa sympati och förtroende för din egen person. Det gör du bland annat genom ditt kroppsspråk; vänligt, öppet och lugnt. Visa att du brinner för din idé men du får absolut inte verka naiv i dina förväntningar. Visa alltså att du är realistisk avseende kundtillströmning, intäkter och risker.