En bra pitch kan räcka långt. Kanske t.om. hela vägen. Men budskapet kan ibland behöva hjälp på traven. Hur man är klädd och stajlad kan antingen hjälpa eller stjälpa en bra pitch. Ett gammalt ordspråk är, “det finns inga dåligt väder, bara dåliga kläder”. Samma sak skulle man kunna säga om kläderna inför en pitch.
Det viktigaste är att utstråla självförtroende och inte minst tillförlitlighet Det gör man oftast genom att klä sig efter miljö/kultur. Befinner man sig i kontorsmiljö på ett större företag kan det vara smart att komma i kavaj eller kostym. Men befinner du dig på en verkstad t.ex, så kanske man kommer lite överklädd.
Budskapet/pitchen är det man vill få fram. Sändaren (alltså du) måste i det här laget vara pålitlig, precis som vi nämnde förut. Kommer man till en pitch i trasiga jeans och tandkrämsfläckar på skjortan, så kan man anses som slarvig. Och det är nog inte många investerare som vill investera i någon som verkar slarvig. Men med ett vårdat yttre och hela och rena kläder däremot, så kan en eventuell inverterare fokusera på pitchen.
Slutligen så skulle man kunna summera upp den här artikeln att det är viktigt att kläs sig efter tillfälle. Hel och ren kan ge pitchen det där extra den behöver.